Alla inlägg under oktober 2014

Av Tanya - 27 oktober 2014 15:46

Hejsan! Idag har jag gjort ett videoinlägg där jag pratar (och visar) hur glad jag är idag då jag har fått goda nyheter angående min hälsa, men jag får inte riktigt ihop VARFÖR när jag inte har gjort några förbättringar, mer pratar jag om det i videoinlägget... Förlåt för att jag svalmar mycket speciellt från början (funderade till och med på att göra om det hela.) Men det är för att jag är så glad men ändå väldigt trött, sov väldigt dåligt i natt... Min bästa vän Nathalie var med mig, vi såg på en film tillsammans och hon senare sov över hos mig osv. Men när jag skulle sova fick jag hjärtklappningar, jag fick en ångestattack bara sådär och Nathalie bara höll om mig och jag sa: Det känns som om jag kommer att dö, är det nu jag kommer att dö? Nathalie sa åt mig att lugna ner mig och sa att jag inte kommer att dö... Bara att det känns som det. Hon berättade något jobbigt för mig (som jag alltid har vetat om men det är nu jag tog in det) så jag bröt ihop. Det handlar om henne själv alltså, inte om mig eller om våran vänskap. Samt jag var redan stressad... Så jag var tvungen att gå på toa, be en bön där, sen så åt jag lite yoghurt och drack vatten för att svalka och även lugna ner mig och det fungerade. Nathalie sa att jag var extremt varm i kroppen när jag fick sån ångest när hon höll om mig... Men senare när jag hade lugnat ner mig vart min kropp normal igen, varken för varm eller kall :).

 

Idag har det hittills vart en bra dag + jag känner mig mer lugn inombords och glad... Jag har även äntligen klickat iväg en beställning efter att ha varit utan shopping i ca 6 veckor nu! :). Känner mig så glad och stolt över mig själv som har klarat det så länge, känner att jag förtjänar den belöningen! :)

 

Men nu så ska jag gå, har inte så mycket mer att lägga till... Ni får ha det så bra, sköt om er! Puss och kram. /Tanya :)

 


 

Av Tanya - 24 oktober 2014 15:00

Hejsan. Jag har gjort ännu ett videoinlägg, jag gjorde det idag men hann aldrig lägga upp den. Det är en väldigt olämplig tid att blogga just nu så jag tänker göra ett tidsinställd inlägg så att det kommer fram vid en rimlig tid... Troligen då jag är i Uppsala imorgon (om jag mår bra.) Jag fick väldigt ont i magen och huvudet. Blir det mycket värre måste jag stanna hemma, annars så tänker jag ta mig iväg då jag verkligen prioriterar den tiden. Jag vill veta vad det är för fel på mig... Behöver jag byta mediciner eller ska jag behålla de jag har kvar? Lite sånt... Sen efteråt vill jag till stan och shoppa, men vi får se om det blir av eller inte... Jag vet inte, vet inte ens om jag kommer att känna mig kry imorgon/senare idag (kom ihåg att detta är ett tidsinställd inlägg, tänker se till att den kommer upp vid 15 tiden imorgon nämligen. Så idag har jag vart på hemgrupp (har gjort videoinlägg så ni kommer se att jag pratar om det.) Sen så har jag vart med min bästa vän Nathalie, jag kom hem och kollade på tv... Nu bloggar jag. Sen så ska jag sova. Så nu ska jag ladda upp den, kom ihåg att den är från igår egentligen då jag inte hann publicera det vid en rimlig tid... Det är sent för mig men kommer vara vid en normal eftermiddagstid för er. Ja jag låter videoinlägget sköta sitt, tänker inte skriva en massa mer nu. Ni får ha det så bra, sköt om er. Puss och kram! /Tani

 


 

Av Tanya - 19 oktober 2014 22:10

Hej. Nu känner jag att jag måste blogga av mig. Jag känner att jag vill så gärna vara stark. Ha en stark karaktär som konstant inte faller för frestelser hela tiden. Tyvärr så ser verkligheten inte alltid ut så för min egen del. Jag känner mig väldigt frestad just nu. (Okej inte lika stark frestelse som jag konstant kände förut, men ändå en ganska stark just nu.) Vad för frestelse pratar jag om? Jo, shoppingsuget kickar in igen. Förut när mitt frestande behov var som stört var mellan skala 0-10 var det alltid mellan 7-10. Blev det en 9 eller 10 så hade jag redan förlorat, det är då jag började att beställa hem en massa smink, som många gånger har vart onödigt och vissa har till och med vart en belastning då det har ibland slutat med att jag inte använder det/tröttnar/glömmer bort och så har man bara samlat på mer och då har även ångesten ökat på det då man vet det man gör är orimligt men ändå så gjorde man det bara för att komma över sin tillfälliga ångest. Men jag vet bättre än så, bara att skriva av mig just nu känns bättre :).

 

När jag blev medveten om mitt beroende blev jag avtänd, mitt köpsug då sjönk krafitgt mellan endast 2-4/10. Just nu är köpsuget lite sådär på 5-7/10. Så den har ökat men jag har fortfarande kontroll och förståndet kvar. Jag vet att det är fel, ska därför inte beställa. Jag ska stå ut och vänta tills jag antingen är i Uppsala nästa gång eller i Stockholm. (Då jag har snart, den 24 Oktober en tid i Uppsala.) Till Stockholm drar jag nångång i November skulle jag tro. Att få veta att man kan shoppa då med gott samvete, veta att man inte konstant slösar på onödiga saker genom att hela tiden beställa hjälper mig enormt mycket. För då har man ett mål, något att se fram emot och tills dess så biter man ihop. Det är det som verkligen motiverar mig och får mig att inte gå över min egen gränst genom att just nu beställa iväg något onödigt...

 

Jag känner mig stark nog att stå emot frestelsen just nu, jag måste våga lita på mig själv att jag klarar detta så länge man bara vill och har ett mål och håller sig till sin plan :). För jag vet, ju mindre jag shoppar desto mindre kommer suget att bli samt när man väl shoppar får man inte lika dåligt samvete utan då kan man känna "det här förtjänar jag, detta kan jag unna mig. Jag gör inget fel nu, jag har hållt mig och har inte svikit mig själv eller spårat ur." Jag ÄR stark och jag SKA klara detta... Wow bara genom att blogga känner jag mig starkare och suget börjar minska. Jag antar det visar att mitt köpberoende inte gick så extremt långt. Är man djupt beroende så räcker inte endast blogga utan då måste man verkligen skaffa stöd från alla olika håll samt proffsionell hjälp och lära sig att tänka på ett helt nytt sätt. Men "rätt" tänk har jag nu då jag inser hur dumt det är att köpa något när jag vet hur dåligt jag kommer må senare genom att svika mig själv, även om det skulle kännas riktigt bra just nu för stunden.

 

Men ja nog med det, känner att jag har skrivit av det jag ville skriva. Vill också påpeka lite snabbt att i Fredags drog jag och min syster till Stockholm, vi åkte hem till en utav mina mostrar (har 3 st.) Jag kan erkänna att jag kände suget då att gå in till Åhléns så att jag kan  shoppa då Enköping har inte ens hälften av alla sminkmärken som Stockholm har... men jag stod emot det. Samt att det var stängt då när jag gick ut hjälper en del faktiskt, så hela äran tänker jag inte ta åt mig även om jag inte tänkte köpa något onödigt då :). Jag kom hem igår kväll, tågresan gick bra. Jag har kollat på filmer, serier och ni vet... allmänt tagit det lugnt! :). Men nu så ska jag gå, känner att jag har skrivit mer än tillräckligt. Ska fortsätta se på min serie Supernatural :D. Ni får ha det så bra och sköt om er. Puss och kram! /Tanya

Av Tanya - 15 oktober 2014 02:15

Hejsan! Detta blir ett rätt så "tjejigt" inlägg, då detta handlar om en recension jag har gjort som handlar om min favorit foundation. Vissa saker glömde jag att nämna i videoinägget så jag skriver även ner en del grejer :).(Detta är ett tidsinställd inlägg btw bara så ni vet, så att mina 2 inlägg inte kommer alldeles för tätt inpå varandra.)

 

Nu till min foundation recension! Jag gjorde 2 videoinlägg egentligen men den ena vart så flummigt och jag stressade så mycket så jag valde att radera den och gjorde om på nytt igen. Jag är mycket mer sansad och jag talade tydligare då faktiskt :). Foundationen heter Estée Lauder Double wear Stay-in-Place Makeup och har SPF 10 i den, vilket jag tyvärr glömde nämna i videon men det syns ju på flaskan vad den heter när jag visar den men ville ändå nämna det :). Den täpper heller inte igen porerna som jag också glömde att nämna, så jag skriver det istället :).  Det jag också vill nämna är att en del foundations har en tendens att "ändra färg" på ens hud alltså den blir mörkare efter ett tag eller blir mer orange... Denna foundation gör INTE så. Den färgen du applicerar från början den färgen/nyansen behåller man också resten av dagen. Vissa tycker att upp till 80% om inte mer så ser det exakt likadant ut, andra tycker att den inte ändrar alls. För mig personligen ändrar den inte nyansen alls, den blir inte mörkare eller mer orange efter ett tag :). Min nyans är 1N2 Ecru 16. 1N2 står för Neutral.

 

Det finns olika skalor, 1 till 6. 1an är för de som har ljusast hy och de siffrorna som kommer efter är nyans. Alltså min färg är ljusast med en ljus nyans men inte den ljusaste. Finns också W som står för varmare alltså gula undertoner och C för kalla/rosa undertoner :). Så 1:an står för färgerna om man har ljusast/blekast hy, N står för Neutral och 2an står för ens nyans på huden. Man kan vara likblek, lite mer vanligt "vit" eller mörkare. Hade jag alltså haft 1N1 innebär det att man är ljusare, har jag 1N3 eller högre upp har man mörkare nyans. Har man typ 6W1 Har man varma undertoner, är mörk i hyn men inte den allra mörkaste i skalan utan är en utav dom "ljusare" om ni förstår vad jag menar :P. Såhär står det om denna foundation (på engelska.)



"Double Wear Stay-in-place Makeup SPF 10. For all skin types. This remarkable lasting, yet lightweight makeup wears comftorbly up to 15 hours, even in high humidity. Won´t smudge or come off on clothes. Oil-free. Fragrance-free. Non-acnegenic. Demotologist and Ophthalmologist-tested."


Jag håller med allting som det står, dock känns den inte extremt lätt på huden men inte kladdig eller för tungt heller, men ganska så lätt faktiskt. Den har en medium/full täckning, går att bygga upp denna. Man får arbeta in den ganska snabbt för när den väl har torkat in i huden så är den "fast" där, då kan man inte bygga på osv. Överdriv inte, ta inte extremt mycket foundation för då kan den bli tjockt och kakigt alltså den "spricker upp" och håller inte, det misstaget gjorde jag en gång för länge sen när jag hade bråttom iväg och hade ingen pump (man kan köpa pump till den vilket jag även nämnet i videoinlägget.) Jag glömde också bort att betygsätta denna, jag skulle ge den 9,5/10. Anledningen till att den inte får hela 10 är för att har jag torr hy så framhävs det tyvärr. Men i övrigt så är den min absoluta favorit foundation!

 

Ja det var allt jag hade att säga... Kolla in videoinlägget då jag ger ut ännu mer detaljerade information där, då jag uteslöt rätt så mycket i detta inlägg annars :).Ni får ha det så bra och sköt om er. Puss och kram! /Tanya

 


 

Av Tanya - 14 oktober 2014 00:21

Hejsan! Jag har gjort ett videoinlägg iförrgår som jag ska lägga upp imorgon/senare idag då inlägget blir annars alldeles för långt. I det inlägget gör jag en recension utav en foundation som jag ÄLSKAR. (alltså den jag lägger upp senare.) Så jag tror att tjejer skulle vara mer intresserade utav det än killar. Därför har jag bestämt mig att göra 2  inlägg alltså prata om annat här i skrift och i videoinlägget pratar jag om smink som sagt, samt jag lägger även till vissa grejer som jag glömde att nämna i det videoinlägget. Jag har (som jag även nämner i början av videoinlägget) dragit till Stockholm, mormor kom och skjutsade mig och min syster bland annat. Min syssling sambo (numera fästmö) fyllde år, 30 blev hon. Hon är gravid i 3:de månaden och han friade henne helt spontant till henne där, så det vart som en stor överraskning för oss alla :). Frieriet var ganska så roligt/konstigt då han vart så nervös samt han sa att han var full så han svamlade mest xD. Therese (sysslingens fästmö) visste inte vilken hand man ska ha förlovningsringen så det var en del som skrek att det ska vara på den vänstra handen, hahaha! Min syssling sa: Jag vet inte vad jag ska säga förutom att jag är glad att jag träffade Therese, jag tror att utan henne hade mitt liv gått åt helvete... Sen så sa han att han inte vet vad han ska säga mer. Då skrek jag i bakgrunden: TALA FRÅN DITT HJÄRTA! Då sa han: men jag är så full och nervös... HAHAHAHA. Ja det vart lite komiskt men ändå sött på något sätt. Therese själv grät av glädjetårar och skakade av ren lycka. Självklart gick han ner på knä sådär som man gör traditionellt... Sen så stod vi alla i "kö" för att krama och gratulera dom. Haha jag bara tjoade/skrek av glädje, min syster grät/föll några tårar och skakade och log av glädje. Så ja det vart en väldigt bra kväll för dom och även för mig. Vi var i en restaurang då när det hände :).

 

En utav mina mostrars pojkvänner (min äldsta moster) Kalle som han heter, gav mig hur mycket komplimanger som helst xD. Han sa hur speciell jag är, att jag har en speciell aura runt om kring mig som ingen annan i det rummet har... Han sa att han ser att jag har en ljus framtid framför mig, att han märker att jag inte sysslar med droger, dricker en massa, hoppar från män till män osv. Han sa att han ser hur god jag är, hur mycket kärlek jag har att ge och han känner verkligen att jag är åt rätt håll. Han sa att han har alltid känt så med mig men han känner så starkare för varje gång han träffar mig :). Han själv har en tro på Gud och är "andlig" av sig därför kunde han känna av detta. Så fort jag var "ensam" en kort stund under kvällen eller var med några andra mer i ca 2 timmar så ville han umgås med mig igen xD. Han sa något ganska roligt men ändå gulligt också, han sa: Tanya om du någonsin får kärleksbekymmer, du faller för en dålig man och du vet det men du är så förälskad så du inte vet vart du ska ta vägen, ring din moster eller mig DIREKT så hjälper vi dig på plats! Jag är inte den som ringer släktingar för att be om råd och det tror jag att han vet om. Så det var gulligt sagt, haha! :). Han frågade om jag inte kunde komma till Stockholm oftare för att träffa mina släktingar mer i allmänhet... Det har jag inte tänkt på. Kanske borde jag göra det :). Jag sov kvar där i en natt hos min äldsta mosters lägenhet med min syster och min kusin, var skönt för mig att det var så få personer där faktiskt :). Min moster försökte övertala mig att sova kvar där i några dagar till då hon nämnde hur mysigt det var att jag var med dom, men kunde tyvärr inte det då jag inte hade tillräckligt med kläder/packning med mig. Men kanske blir det nån helg, det har vi pratat om :).

 

Men ja nog om det... Nu så ska jag kolla på min älskade serie Supernatural som jag har följt nu i månader. Men ni får ha det så bra och sköt om er. Puss och kram! /Tanya :)

Av Tanya - 5 oktober 2014 19:08

Hejsan! Idag har jag fixat lite i köket, sminkat mig osv. Har även gjort ett videoinlägg som jag ska lägga upp nu! :). Jag pratar om shopping här, hur jag tänker kring det osv. Nu är jag med min bästa vän Nathalie, hon är hos mig. Vi ska handla snart, sen så ska vi äta. Sen så senare ska vi hem till henne, jag ska sova över hos henne :). Men nu så ska jag gå. Ni får ha det så bra. Puss och kram! /Tanya :)

 


Presentation


Jag Älskar Jesus! :)

Gästbok

Fråga mig

16 besvarade frågor

Omröstning

Tycker du att min blogg är intressant?
 Ja, jätte intressant!
 Ja, den är intressant.
 Ganska intressant.
 Helt okej.
 Nja, sådär.
 Inte riktigt...
 Nej.
 Nej, det är inte riktigt min stil.
 Nej, den är tråkig.
 Nej, den är ganska tråkig.
 Nej, den är jätte tråkig.

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards