Direktlänk till inlägg 10 januari 2021

Att våga agera ut i tro. Ta första steget!

Av Tanya - 10 januari 2021 03:08

Hej bloggen! Jag känner mig manad att blogga om detta, det ligger nära mitt hjärta. Jag har sen ca 3-4 dagar tillbaka haft rätt så mycket ångest och ängslan. Mer ängslig än ren och skär ångest, men ändå. Jag vet att jag gick igenom en prövning och Gud ville att jag skulle agera i tro! Jag har totalt vänt på dygnet, sover på eftermiddagen (jag har lagt mig då) och vaknat sent på kvällen, ibland även på natten! Helt sjukt! Och så har jag levt i minst 1-2 månader åtminstone. Sen på det så fick jag en mini förkylning och på grund utav pandemin så blev det mycket jobbigare för mig, för man blev extra isolerad och denna gång emot min vilja! Jag är den som gillar att leva i karantän så att säga till en viss del, men inte så extremt såsom jag har gjort! Inte träffat en endaste person på en vecka nästan, bara när andra har handlat mat åt mig. Men förutom det så nej... Och känt mig så instängd. Dessutom i en stökig miljö som jag inte ens orkade ta tag i för jag var redan nere över att vara extremt isolerad. Ärligt talat så fastnade jag i självömkan. Tidigare idag/igår (då jag skriver detta efter midnatt) så var min ångest/ängslan som värst. Vilket jag är väldigt glad för nu i efterhand att det blev!

För hade jag fått lugn och ro i kroppen så hade jag lagt mig vid fel tid igen, jag hade fortsatt med detta mönster och utökat ångesten på så sätt. Men idag så tog jag mig ur mitt ekorrhjul och WOW vilken frid jag fick!   .Jag hade bett och bett till Gud och Jesus att befria mig ifrån min ängsliga tillstånd. I vanliga fall brukar jag få bönesvar rätt så fort där, liksom inom en/några timmar som max. Ibland tar det bara några minuter! Men denna gång höll det i sig och det kändes som om Gud struntade i mig med flit och jag kunde inte förstå varför... Men jag fattar nu varför! För ibland väntar Gud på oss att vi ska agera i tro. Göra det vi vet är rätt och det som står i Bibeln eller det som Han har manat till mig under bönen. Han låter oss må dåligt tills vi gör något åt saken. Inte för att bestraffa oss, utan för att Han är god! För Han vet att lilla Tanya kommer fortsätta leva destruktivt om jag känner ro i själen kring mina beslut. Men man gör förändringar när man INTE känner frid i själen! För då blir man desperat och man vågar och framförallt vill agera ut i tro, som går hand i hand med handlingar. För i Bibeln så står det att tro utan gärningar är en död tro. Det är ungefär som att du tror på att en dag ska du bli en läkare men du gör absolut inget åt att närma dig det målet, du söker dig inte till det, pluggar inte och försöker inte överhuvudtaget. Då är din tro död och meningslös för man blir inte en läkare av att endast tänka på det men aldrig agera utifrån det. Precis så är det för oss kristna med, fast även väldigt mycket mindre saker i våran vardag och större saker och allt däremellan.

Så vad vart mitt första steg att bryta mig fri ifrån ångesten (förutom att be, vilket jag inte fick bönesvar fort, vilket förvånade mig tills jag upptäckte meningen bakom detta.) Min bästa vän Nathalie ringde mig idag när jag tänkte sova vid 13 tiden. Men vi bestämdes för att träffas istället, vilket vi hade pratat dagen innan om att kanske göra det om jag skulle vara symptomfri idag, det var jag dock inte men hon ville ändå träffa mig så länge vi hade ett visst avstånd till varandra, vilket vi också hade för det mesta! Jag var fortfarande ängslig dock. Jag skulle först ta en dusch innan vi skulle träffas. Så fort jag klev in i duschen och vattnet rann över över i några sekunder, så försvann ALL ångest och bättre blev det fort och dramatiskt!   Då fattade jag att detta var mitt bönesvar: agera ut i tro och Gud gör resten sen! Sådär har jag upplevt många gånger i mitt kristna liv. Till exempel när jag ska på ett läkarbesök så kan jag ha känt nervös och obehag, även under besöket, men senare när man är klar så känner man frid i sin kropp och själ för då har man gjort det man vet är bra. Det är så gott för ens samvete, själ och sinne, tack Jesus!     

Jag har kommit hem från att vara med min bästa vän. Det var så mysigt att få umgås med henne! Vi kollade på en film tillsammans, The Greatest Showman heter den, där Zac Efron är också med! (Vilket jag btw hoppas på att min framtida man har liknande drag, ljus hy, normalviktig kropp, ljusa klara blåa ögon med brunt hår, det har alltid vart mitt hjärtas begär!) Jag säger inte att han måste se exakt ut som Zac Efron såklart, men att han har dessa önskemål som jag alltid haft djupt i mitt hjärta. Hursomhelst, nu kom jag in på sidospår här! Sen så lyssnade vi på musik tillsammans, bland annat Michael Jackson! Sen så färgade hon håret, jag hjälpte henne med det, hon tog en dusch och en stund senare gick hon hem med mig som sällskap då det är mörkt ute så känns det inte så tryggt att dra själv hem.

Jag har fixat med lite morötter, chips och dipp som jag ska mumsa i mig medan jag ser på min serie! Våra bästa år blir det. Sen så blir det att sova så småningom efter det. Jag mår så bra i själen och känner sån otroligt frid! Tack Jesus för bönesvar och tack Jesus för att du INTE lyssnade på min bön förrän jag agerade ut i tro, annars hade jag fortsatt med att leva på ett ovärdigt sätt och den onda cirkeln hade pågått tills änglsan hade successivt ökat, vilket inte hade vart bra! Gud är god och Han vet verkligen vad Han gör! Vi behöver bara lita på Honom och agera ut i tro!   

Ha det så bra, och Gud välsigne er alla! Puss och kram! /Tani   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tanya - Onsdag 20 mars 22:57

Hej hej alla! Jag har haft fullt upp dem senaste dagarna. Varit med en tjejkompis i söndags, samt drog till kyrkan den dagen. I måndags var jag med bästa vännen hela dagen och kvällen. Igår träffade jag min gamla pastor och fikade, kom hem och vilade...

Av Tanya - Lördag 6 jan 05:44

Hej hej! Jag kände för att göra ett litet inlägg. Det jag har i tankarna och på hjärtat är en kille. En utav mina killkompisar för att vara mer specifik. Jag tänker på året 2023, som var. Vi har kommit närmare varandra, tack Jesus för det! (Ja jag gi...

Av Tanya - 31 december 2023 23:03

Hej. Jag tänkte att jag skriver ett andra och sista inlägg för det här året. Jag är hemma hos min lillasyster, hennes sambo är med. Lilla bebis Léon som nu sover, mamma och min systers hund Charlie!   . Jag har tänkt på att ta mer hälsosamma val näst...

Av Tanya - 31 december 2023 05:42

Hej hej! Jag bara känner att jag vill blogga innan året 2024 är officiellt här! Jag har aldrig förut (vad jag kan komma ihåg) varit ett helt år utan att blogga förut, så jag vill ha ett blogginlägg nu till 2023 som är kvar!   Så, hur har mitt år vari...

Av Tanya - 24 november 2022 04:27

Hejsan, nu skriver jag från mitt hjärta. Jag känner sorg just nu. Vart tog mina krisnta vänner vägen? Tyvärr så lever jag för mycket utifrån känslolivet nu snarare än från Guds ande, där det finns glädje och frid att hämta. Istället så känner jag und...

Presentation


Jag Älskar Jesus! :)

Gästbok

Fråga mig

16 besvarade frågor

Omröstning

Tycker du att min blogg är intressant?
 Ja, jätte intressant!
 Ja, den är intressant.
 Ganska intressant.
 Helt okej.
 Nja, sådär.
 Inte riktigt...
 Nej.
 Nej, det är inte riktigt min stil.
 Nej, den är tråkig.
 Nej, den är ganska tråkig.
 Nej, den är jätte tråkig.

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2021 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards