Direktlänk till inlägg 10 oktober 2010

Ni måste förstå...

Av Tanya - 10 oktober 2010 17:45

Hejsan alla. I helgen så har jag vart i Stockholm, shoppat lite från Lush och även en puder :) . Jag kom hem för någon timme sen eller så.
Jag vill ta upp en grej här, något som jag stör mig på och något som ni människor måste förstå!

Många/vissa verkar seriöst tro att vara kristen handlar om att göra goda gärningar hela tiden, vara snäll, generös, jämt ställa upp för andra och så vidare... men så är det inte! Hade kristendomen handlat enbart om att vara en "godare" eller en "bättre människa" så hade jag seriöst aldrig blivit kristen!
Jag hade inte klarat av det, då jag är en självisk människa som oftast tänker på mig själv i första hand. Jag står för det i alla fall och jag förnekar inte att jag tycker att jag ibland (tyvärr) är viktigare än er...
Mår inte jag bra, kan inte jag se till att jag mår bra så räkna inte med då att jag kan se till att ni ska må bra!
Nej, kör inte det skitsnacket med "vi alla är lika mycket värda" för så är det absolut inte! Det är bara rent skitsnack... Ja, inför Guds ögon så är vi alla lika mycket värda. Men är vi verkligen lika mycket värda? Om det är så, så varför handlar allt då bara om pengar? Dom som har råd får det bättre än dom som är fattiga, så är det bara. Så lägg ner med det skitsnacket tack!
Visst, självklart tycker jag att vi alla borde vara lika mycket värda... det hade vart så mycket bättre. Men tyvärr så är det inte så...

Hur som helst: att vara kristen handlar om att ha en tro på Gud, tro på Jesus... Det är en livsstil. Det är en process, vi alla har olika saker att jobba med oss själva. Jag får till exempel jobba med att vara ja... lite mindre självisk och så.
Medans andra kanske får jobba med att vara lite mer ödmjukare och så vidare... Det är så olika! Men kristendomen går inte ut på att göra goda gärningar som sagt! Sen så självklart så vill ju Gud att vi ska vara goda mot andra, hjälpsamma, generösa och så vidare... men det är inte alla som klarar av att alltid vara det eller leva upp till det. Där måste man jobba med som sagt. Det är en process.

Ni behöver inte komma och påpeka mina brister och fel, jag är mycket väl medveten om dom! Men är ni medvetna om era egna brister och fel?... Ta tag i er själva istället för att hacka på mig och säga att jag inte beter mig som en kristen... Jag är kristen i hjärtat, jag tror på Gud, på hoppet och på kärleken. Jag förlåter människor när folk sårar mig, skadar mig. Jag hatar inte någon på denna jord och innerst inne så bryr jag mig om människor! Jag älskar människor faktiskt om jag ska vara helt ärlig, även om det inte syns/märks alltid...
 Jag vet att jag kan bli en bättre människa och att jag har en lång väg att gå!

Låt mig då uttvecklas i min egen takt och sluta komma och gnälla, tjata och påpeka allt fel som jag gör hela tiden! Det är väldigt irriterande...
Jag vet redan allt det där, ni har ingen rätt att döma mig!
Jag kanske inte alltid är så hjälpsam, snäll och så vidare... men jag är i alla fall generös och ibland försöker jag faktiskt! Men jag förväntar mig inte att ni ska förstå er på mig, ni har aldrig gjort det och kommer kanske aldrig att göra det...

Men nu så ska jag gå. Jag hoppas att ni har lärt er något och tar er till det jag skrev! Ha det så bra och sköt om er!
Puss och kram. /Tanya

 
 
Ingen bild

Janette

10 oktober 2010 18:24

Jag håller fullständigt med dig.. bra skrivet..

Tanya

10 oktober 2010 21:57

Tack så mycket! Äntligen en människa med lite vett i hjärnan! :)

 
MyzaN

MyzaN

10 oktober 2010 20:34

Heej!
du har för mycke text och för lite bilder på din blogg, sätt inn mer bilder dåblir den mer interisnt. =D

http://myzans.bloggplatsen.se

Tanya

10 oktober 2010 21:53

Jo jag vet det, men gillar inte att lägga upp bilder till höger och vänster. Dessutom så vet jag inte vad jag ska lägga upp xD

 
Ingen bild

Pernilla

10 oktober 2010 21:30

Man kan inte säga att man blir kristen, att börja tro på gud är något mer än att man råkar att bli eller som du skriver '' skulle aldrig blivit kristen isåfall'' Låter som att du tror på något du inte vet så mycket om lilla vän. men du har mycket kvar att lära dig.

Tanya

10 oktober 2010 21:53

Jag vet att jag har mycket att lära mig, jag är nyfrälst. Jag är alltså ny i detta, jag har läst en frälsningsbön och jag tror på Gud, Jesus. Alltså att Jesus vad Guds son, det är det som gör mig kristen, när man tror i hjärtat. Frälsningen bönen så bekräftar man det och döper man sig så visar man officiellt att detta vill man och man tänker hålla sig till det, hålla sig till Gud. Du vet, be, läsa bibeln, vara aktiv i kyrkan osv...

Men om kristendomen handlade ENBART om att bara offra sig själv för andra, alltså att det finns inga undantag, utan man ska vara snäll dygnet runt så hade jag aldrig pallat...

 
Tobias

Tobias

11 oktober 2010 00:07

Bra skrivet, men undrar lite. Hur kristen är du? Skapade Gud Adam och Eva? Var det en syndaflod? Flög Jesus till himmlen på Kristi Himmelfärdsdag? Vad tror du?

http://www.bachbloggen.bloggplatsen.se

Tanya

11 oktober 2010 00:10

Ja du... Jag är rätt så kristen haha. Nej men ja, Gud skapade Eva och Adam. Yes dom syndade. Jag tror på Gud och det som står i bibeln även om jag är rätt så ny och är tyvärr lite dålig på att läsa bibeln :P . Dock så ber jag regelbundet, varje dag :) .

 
Charlies syster Lola

Charlies syster Lola

11 oktober 2010 08:51

Jag är inte förvånad över att "Pernilla" är anonym. "Du har mycket kvar att lära LILLA VÄN"!!! Du Pernilla, go fuck yourself. Snacka om att vara vidrigt nedlåtande. Det är DU som har mycket kvar att lära, lilla vän. Och så "MyZan" - eehh? En blogg är till för att SKRIVA i. Skriva. Text. Ord. Kan det bli för mycket TEXT i en BLOGG??!?!?! Och utöver det, förbannat störingt och otrevligt att kommentera designen på det sättet. Det viktigaste är innehållet i en blogg, inte utseendet. Det spelar ingen roll hur snygg en blogg är, om det som skrivs i den är totalt ointressant!
Kör hårt Tanya, skit i idioterna. Du beskriver det hela väldigt bra tycker jag! (Jag är själv kristen).

http://firestarter.bloggpaltsen.se

Tanya

11 oktober 2010 18:09

Åh vad gullig, snäll och smart du är! Du har verkligen rätt i allt det du säger. En blogg är till för att skriva i, ord alltså mycket text. Bara för att man inte är en av dom ytliga bloggarna som har "dagens outfit" bilder och liknande så betyder det inte att min blogg är på något sätt dålig eller "tråkig." I en blogg anser jag personligen att det är bäst att skriva vem man är, tror på, står för, ens egna känslor och tankar osv, inte lägga upp 50 bilder om dagen och skriva någon kort text. Men det är upp till var och en, jag säger inte till någon annan hur dom ska sköta sina bloggar, blir därför lite irriterad när folk tjatar om att jag ska lägga upp en massa bilder och skriva mindre. Det dära med bloggdisgnen har du också rätt i, det är personligt och det är upp till var och en. Så länge man kan läsa och man ser vad det står, så varför klaga? :) .

Tack så mycket, skönt att någon ser det på det sättet som jag gör, som faktiskt förstår innehållet av detta inlägg! Det är bra det, för att vara kristen är det bästa som har hänt mig! :) .

 
Ingen bild

marre

11 oktober 2010 13:12

Bra skrivet! Vissa folk vill ofta lägga sig i andras liv för mycket. En tro är väldigt personlig, en process som du säger. Det är väl så att folk ser ditt ljus, vissa reagerar positivt, andra negativt. Jag känner av samma sak från människor i min omgivning.

kram och stå på dig.

Tanya

11 oktober 2010 18:11

Tack så mycket! Ja visst gör folk det?... Jo det är också sant. Jaha okej, är du också kristen eller så? För du verkar veta vad du pratar om och du verkar veta hur detta känns, då jag känner igen mig i det du sa nyss :) .

 
Thilda

Thilda

11 oktober 2010 14:21

Det var jätte bra skrivet och håller verkligen med dej! Själv är jag också kristen. Och ber varje dag speciellt på kvällen med min underbara son . :) .

http://luckylove.bloggplatsen.se

Tanya

11 oktober 2010 18:15

Tack så mycket! Det uppskattas verkligen! :D .
Naaw... Åh så sött och underbart! Hur länge har du vart kristen då? :) . Själv så ber jag också självklart, varje dag. Ber bland annat om Guds välsignelse över mig och min kille, då allt går bra och allt ska fortsätta ska gå bra och att vi ska kunna ta oss igenom svårigheter tsm osv, för min mamma, för min sjukdom osv... Så ja, jag ber en del och en stund om dagen :) .

 
Ingen bild

JustMie

11 oktober 2010 17:17

Ganska konstigt inlägg.. Jo, vi alla är lika mycket värd. Det är INGET skitsnack och om du tror det så är det ju du som inte har vett. Men om du tror att du är mer värd än någon annan kan du ju gå och lära dig lite mer om människor och världen först.

Tanya

11 oktober 2010 18:19

Men jag vill också att alla ska vara lika mkt värda, vem vill inte det liksom? Dom flesta vill det, men tyvärr så är det inte alltid så... T.ex dom rika lyckas bättre här i livet och klarar sig mkt bättre än dom fattiga. Varför? Jo för dom har pengar, makt... Medans dom fattiga får lida och kanske till och med svälta för att dom inte har råd att försörja sig själva... Kallar du det för lika mkt värda? Men en sak är bra. Även om allt är orättvist i den hära världen så är vi lika mkt värda i Guds ögon! :) .

Nej jag tror inte att jag är mer värd än någon annan, men jag anser att jag är en av dom viktigaste, då jag tänker att om jag inte orkar eller fungerar så kommer inte runt om kring mig heller göra. Jag skulle t.ex inte ens orka vara lite snäll, ställa upp eller ens kunna ge bra råd till folk utan att man själv blir negativ... Alltså jag måste se till att jag själv mår bra i första hand. SEN så kan jag försöka hjälpa andra också. För tro mig, att hjälpa folk är något jag vill göra :) .

 
Tobias

Tobias

13 oktober 2010 18:51

Så du tror på det som står i Gamla testamentet då som att Gud skapade Adam och Eva, men då måste du tro på de andra också som står där. Det står t.ex att man inte får äta fläskkött i GT (det är därför judarna inte gör det). Det står också att man får äga slavar. Tycker du ska läsa Bibeln och få lite kunskaper innan du ber. Att Gud skapade Adam och Eva är helt befängt. Hela mänskligheten är i så fall inavlad.

http://www.bachbloggen.bloggplatsen.se

Tanya

13 oktober 2010 21:09

Det finns en del i bibeln som jag har också svårt att förstå mig på, i alla fall i den gamla testamentet. Men man ska/borde läsa det nya testamentet och försöka leva efter det. Inte för att man måste, är tvungen eller så, utan för att man själv vill det. Man kan inte förstå sig på allt, så är det bara. Jag ber i vilket fall, oavsett om jag läser bibeln eller inte, då det har hjälpt mig väldigt mycket, jag har uttvecklats så mycket och mår myckte bättre nu. Sen så känns det skönt att be. Jag är kristen, jag har uttvecklats och mognat mycket och det är jag stolt över, oavsett vad det står i gamla testamentet och även om man inte kan riktigt förstå sig på allt.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tanya - Onsdag 20 mars 22:57

Hej hej alla! Jag har haft fullt upp dem senaste dagarna. Varit med en tjejkompis i söndags, samt drog till kyrkan den dagen. I måndags var jag med bästa vännen hela dagen och kvällen. Igår träffade jag min gamla pastor och fikade, kom hem och vilade...

Av Tanya - Lördag 6 jan 05:44

Hej hej! Jag kände för att göra ett litet inlägg. Det jag har i tankarna och på hjärtat är en kille. En utav mina killkompisar för att vara mer specifik. Jag tänker på året 2023, som var. Vi har kommit närmare varandra, tack Jesus för det! (Ja jag gi...

Av Tanya - 31 december 2023 23:03

Hej. Jag tänkte att jag skriver ett andra och sista inlägg för det här året. Jag är hemma hos min lillasyster, hennes sambo är med. Lilla bebis Léon som nu sover, mamma och min systers hund Charlie!   . Jag har tänkt på att ta mer hälsosamma val näst...

Av Tanya - 31 december 2023 05:42

Hej hej! Jag bara känner att jag vill blogga innan året 2024 är officiellt här! Jag har aldrig förut (vad jag kan komma ihåg) varit ett helt år utan att blogga förut, så jag vill ha ett blogginlägg nu till 2023 som är kvar!   Så, hur har mitt år vari...

Av Tanya - 24 november 2022 04:27

Hejsan, nu skriver jag från mitt hjärta. Jag känner sorg just nu. Vart tog mina krisnta vänner vägen? Tyvärr så lever jag för mycket utifrån känslolivet nu snarare än från Guds ande, där det finns glädje och frid att hämta. Istället så känner jag und...

Presentation


Jag Älskar Jesus! :)

Gästbok

Fråga mig

16 besvarade frågor

Omröstning

Tycker du att min blogg är intressant?
 Ja, jätte intressant!
 Ja, den är intressant.
 Ganska intressant.
 Helt okej.
 Nja, sådär.
 Inte riktigt...
 Nej.
 Nej, det är inte riktigt min stil.
 Nej, den är tråkig.
 Nej, den är ganska tråkig.
 Nej, den är jätte tråkig.

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards