Direktlänk till inlägg 12 juli 2013

Jag tänker inte börja äta igen!

Av Tanya - 12 juli 2013 23:06

Hejsan. Jag har blivit medveten om en grej, angående mina nya mediciner som jag tar... Jag har allt mer och mer tappat apiten för mat OCH för sötsaker, som chips, choklad, kakor och så vidare. Jag är riktigt glad över det faktiskt, för jag har gått ner 3 kg på grund av det! Jag både äter mindre mat och mindre frukt, godis, chips, choklad och ja allt det där. Det är så värt det! Men samtidigt så ska jag träffa en matpsykolog, en MANLIG sådan också (usch!!) de som är så okänsliga och ska direkt "fixa problemet" utan att lyssna till mina behov och känslor... och ja, jag drar många män efter en kam, för de flesta är likadana... Hur som helst. Jag ska träffa en matpsykolog som ska tydligen *host" LÄRA mig att börja gilla mat och äta mer mat!! Men varför skulle jag vilja göra det för nu när jag gör framsteg och börjar må bättre och är skitglad för att jag äter mindre i allmänhet? :O

 

Visst, jag äcklas också mer av mat nu och varje tugga känns till och från plågsamt (inte varje gång jag äter alltså, bara ibland) och jag känner av en liten hungerkänsla men det går att ignorera hur bra som helst jämfört med förut, för förut var jag så pass hungrig så jag måste äta men nu så tynar hungerkänslorna bort allt mer och mer och det är jag glad för! Jag säger er en sak: INGEN och då menar jag INGEN psykolog i hela vida världen kommer någonsin få mig att börja gilla mat, lycka till med att jag tänker börja äta mer mat nu när jag har gått ner i vikt. Jag har ingen lust att gå upp i vikt igen eller i värsta fall bli en matmissbrukare, usch :S . Eller att jag åtminstone får tillbaka mitt sötsug så man konstant vill ha i sig sött, för sådär kände jag förut och det var väldigt jobbigt... Men nu så slipper jag känna sådär längre! :D .

 

Jag vill hellre träffa en vanlig KVINNLIG psykolog som är duktig och kan sin grej som kan hjälpa mig med mycket annat som jag behöver hjälp med, inte något så onödigt och fjuttig grej som mat... Som jag inte ens lider så mycket av längre. Däremot så "lider" jag utav när folk lägger upp bilder på mat på bloggar eller Facebook eller Instagram... Jag menar, usch så vidrigt det ser ut! Det kanske må vara "gott" att äta men det set inte det minsta god ut alls, speciellt inte på senaste tiden...

 

Ja, detta var en matinlägg haha... Jag har inte så mycket mer att säga. Jag skulle kunna blogga mer om andra saker men det pallar jag inte med just nu. Nu så ska jag gå och ni får ha det så bra. Puss och kram! /Tanya

 
 
Stella ♥

Stella ♥

13 juli 2013 00:29

Hej Tanya! :)
Inte för att jag är någon psykolog eller så, men jag förstår dig ändå en aning. Det där med mataptiten. Eftersom att jag själv under en lång period inte haft någon stor mataptit eller sovit tillräckligt mycket. Jag trodde själv att jag mådde lika bra som en "vanlig" människa, eftersom att jag fortfarande var pigg, såg fysiskt bra ut och var nöjd med mig själv.

Dock resulterade det till att jag blev undernärd (jag var för kort och vägde för lite för min ålder), och det försenade min pubertet utveckling. Det var min sjuksyster som märkte det först, och efter det har jag fått gå till sjukhuset /barnmottagningen under en period. Där fick jag ta flera blodprover, man blev tillfrågad en massa frågor angående ens livsvanor, jag fick dessutom röntga hjärnan och man tog bilder på mig (för att se hur min utveckling gick, och det var nog det mest pinsammaste och värsta jag gjort på ett sjukhus). Och efter alla dessa sjukhusbesök så tänkte jag att jag inte ville komma tillbaks hit något mer, genom att försöka kämpa med att komma tillbaks på fötterna. Så jag började äta frukost trots att jag inte hade lust, och lite senare började jag även äta skollunchen. Jag kom igång med utvecklingen enligt läkaren, så jag behövde inte gå till sjukhuset något mera. Men då jag började i första året i gymnasiet kom jag tillbaks till att inte äta frukost och jag åt fortfarande inte kött eller allt annat jag inte gillade. Tappade mataptiten igen. Och det var då alla effekter slog igenom mig... jag hade lättare för att somna på lektionerna, jag kunde inte koncentrera mig lika lätt som innan, så fort jag kom hem från skolan ville jag bara gå och sova, jag var dödshungrig efter varje skoldag så man ville bara rensa hela kylskåpet. Jag var inte längre den pigga och glada tjejen jag brukade vara som yngre...
Och det sägs att om man inte äter regelbundet och äter allt på en enda måltid så expanderar magen mycket mer. Så jag fick kämpa tillbaks för att börja äta regelbundet trots att jag inte hade någon mataptit. Och tro mig, med tiden så kommer allt kännas som "vanligt", man börjar inse hur viktigt maten faktiskt är för en. För överlevnad och hälsan.

Hade jag inte insett det allvarliga med att inte äta tillräckligt och fortsatt vara den personen jag var då, så hade jag troligtvis fått fler inre skador i kroppen. Jag är tyvärr ingen läkare och vet inte exakt vad för skador jag hade fått, men jag har hört att en i släkten var likadan och hennes inre mage frätes p.g.a någon syra. Det finns säkert värre effekter/skador. Men jag hoppas att varken du eller jag drabbas av det.

Och jag antar att varken du eller jag är helt fullvuxna än.
Du har fortfarande chansen att ändra på dina vanor och din syn på ätandet/drickandet, för det är inte helt omöjligt! Jag ville inte bli en dvärg för livet... ännu idag ses jag som en mindreårig av vissa personer, och det är inte alltid så kul.

Jag vet inte om du orkade läsa hela min "roman", en del av mitt liv.
Och jag vet inte om detta ger dig en positiv effekt, men jag tänkte att du kanske ville veta lite om några konsekvenser som kan uppstå.

Även fastän jag inte känner dig så hoppas jag ändå att du kommer ur din situation och att du mår bättre fysiskt och psykiskt :)♥

http://bebie.bloggplatsen.se

Tanya

13 juli 2013 13:28

Hej!Tack för att du skrev till mig, då vet jag att det är fler som känner likadant som jag gör... Som jag skrev på rampljuset, så har jag inte valt de här ätstörningarna, som jag har fått leva med hela livet. För jag vet att de finns många som får ätstörningar för de blir mobbade på grund av sin vikt eller för att många tjejer har kass självförtroende och tror att ju smalare de är desto snyggare blir dom (fast många av dom var redan smala.)

Jag har inte dessa ätstörningar pga jag tänker ytligt om min vikt eller liknande. Jag kan seriöst inte råför att jag har ALDRIG gillat mat, någonsin. Sen att det har blivit värre på senaste tiden är som jag sa innan, för att jag har nyligen börjat med nya mediciner. Jag har nämligen fått diabetes och sprutan som jag tar gör så att aptiten minskar så man varken vill eller orkar äta så mycket. Innan jag tog dessa mediciner så hade jag fortfarande svårt med maten men då kunde jag äta mycket frukt i alla fall, sen så var jag mer onyttig av mig då jag kunde äta mer choklad, kakor och sådant, speciellt om helgerna... Men nu så har jag flera helger i rad skippat sånt och hållt mig till chips och dipp istället. Förut kunde jag också äta chips och dipp 3 dagar i rad, men nu äter jag bara det 1 gång i veckan... Jag har inte samma sötsug kvar längre eller aptit, inte ens när det gäller sött och i vanliga fall så älskar jag sött...

Det är troligen därför jag ska träffa en matpsykolog, så jag ska börja äta "normalt" (vilket jag aldrig har gjort mer eller mindre) så jag vet inte hur det känns att ha en bra hälsa, helt ärligt talat... Det här är de enda som jag känner till och vet om och har levt med det i hela mitt liv som sagt.

Men tack för att du hörde av dig och la ner tid på att skriva till mig, för tro mig jag vill också börja må bättre snart... speciellt psykiskt :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tanya - Onsdag 20 mars 22:57

Hej hej alla! Jag har haft fullt upp dem senaste dagarna. Varit med en tjejkompis i söndags, samt drog till kyrkan den dagen. I måndags var jag med bästa vännen hela dagen och kvällen. Igår träffade jag min gamla pastor och fikade, kom hem och vilade...

Av Tanya - Lördag 6 jan 05:44

Hej hej! Jag kände för att göra ett litet inlägg. Det jag har i tankarna och på hjärtat är en kille. En utav mina killkompisar för att vara mer specifik. Jag tänker på året 2023, som var. Vi har kommit närmare varandra, tack Jesus för det! (Ja jag gi...

Av Tanya - 31 december 2023 23:03

Hej. Jag tänkte att jag skriver ett andra och sista inlägg för det här året. Jag är hemma hos min lillasyster, hennes sambo är med. Lilla bebis Léon som nu sover, mamma och min systers hund Charlie!   . Jag har tänkt på att ta mer hälsosamma val näst...

Av Tanya - 31 december 2023 05:42

Hej hej! Jag bara känner att jag vill blogga innan året 2024 är officiellt här! Jag har aldrig förut (vad jag kan komma ihåg) varit ett helt år utan att blogga förut, så jag vill ha ett blogginlägg nu till 2023 som är kvar!   Så, hur har mitt år vari...

Av Tanya - 24 november 2022 04:27

Hejsan, nu skriver jag från mitt hjärta. Jag känner sorg just nu. Vart tog mina krisnta vänner vägen? Tyvärr så lever jag för mycket utifrån känslolivet nu snarare än från Guds ande, där det finns glädje och frid att hämta. Istället så känner jag und...

Presentation


Jag Älskar Jesus! :)

Gästbok

Fråga mig

16 besvarade frågor

Omröstning

Tycker du att min blogg är intressant?
 Ja, jätte intressant!
 Ja, den är intressant.
 Ganska intressant.
 Helt okej.
 Nja, sådär.
 Inte riktigt...
 Nej.
 Nej, det är inte riktigt min stil.
 Nej, den är tråkig.
 Nej, den är ganska tråkig.
 Nej, den är jätte tråkig.

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards