Direktlänk till inlägg 20 juli 2013

Empath.

Av Tanya - 20 juli 2013 15:47

Hej! Jag måste berätta en helt otrolig grej som jag fick reda på om mig själv igår! Ni som känner mig och/eller läser min blogg vet att jag har en gåva, en övernaturlig andlig gåva... Jag har aldrig kunnat sätta fingret på mina styrkor eller svagheter eller ens vetat vad den gåvan kallas för - förrän nu. Jag är en Empath (Vet inte vad Empath heter på svenska, haha.) 

 

För er som inte vet vad det innebär så ska jag förklara för er: Jag är väldigt känslig för energier, jag kan till exempel känna av när andra mår dåligt, är orolig eller mår bra. Jag kan alltså känna av hur dom mår. Jag kan känna av det ibland bara genom att närvara, vara i samma rum som mig... Jag kan känna hur mitt humör förändras och hur hela atmosfären förändras runt om kring mig. Men det kan jag inte göra när jag vill eller dygnet runt. Det beror på hur jag själv mår och hur pass mottaglig jag är. Jag kan även se in i framtiden. Jag är väldigt bra på att ge folk råd om relationer, då går jag efter erfarenhet men även min andliga gåva, då den hjälper mig & andra på traven genom att jag kan se/känna av olika grejer om deras relationer och/eller deras liv. Min gåva går ut på att hjälpa människor, människor med problem dras oftast till mig och förlitar sig på min gåva och mina instinkter. Då det oftast stämmer, om inte alltid :). Så min gåva är & kan vara helande... MEN eftersom jag själv har problem med mig själv och mitt känsloliv, så blir jag begränsad och väldigt sårbar på samma gång... Jag kan till exempel drabbas väldigt hårt når någon mår dåligt, deras energi fastnar i mig och då kan jag själv må lika dåligt som personen, även om jag mådde bra/bättre innan. Den personen behöver inte alltid säga hur han/hon mår, utan jag känner av det ibland. Det är dock inget jag kan kontrollera, i alla fall inte helt och hållet.

 

När jag är i obalans, så kan jag blanda ihop mina känslor och andras känslor vilket gör så att det blir svårt för mig att urskilja mitt mående och deras mående och jag blir ur balans och drabbas negativt. Det är just därför jag har svårt att umgås med vissa människor på grund av deras energier. De som mår extremt dåligt och utstålar negativ energi, det känner jag av direkt vilket KAN göra mig sårbar när jag själv är i obalans. Men när jag mår bra så kan jag hjälpa de som mår dåligt, men jag är själv begränsad.  Jag kan inte alltid umgås med såna människor, för jag själv behöver ladda om så att jag inte blir för sårbar. Jag får inte köra över mig själv och jag måste lära mig att kontrollera min gåva lite mer, alltså ha känslolivet mer balanserad och kunna stänga av all negativ energi så jag inte blir så starkt påverkad. Jag har även svårt för att umgås med människor som är konstant hyper, då jag själv är lugn och behöver lugn och ro i mitt liv. Deras energi gör så att jag själv kan bli hyper, vilket kan leda till att jag är återgen obalanserad och/eller känner mig stressad på grund av det. Så återigen, jag måste lära mig att kunna känna av andras energier, men inte suga åt mig som en svamp, för det skadar mig bara. Så på grund av att jag är så känslig för energier, så kan jag ibland börja bete mig lite som den personen beter sig, då jag snappar upp deras energi och suger åt mig som en svamp. För att jag ska slippa ha det sådär, så måste jag kunna kontrollera det mer genom att vara balanserad.

 

Jag har alltid mer eller mindre vetat om det här, men jag har inte vart helt medveten om mina svagheter och styrkor, utan ibland har jag umgåtts med människor som drar ner mig alldeles för mycket just för jag vill hjälpa dom, det jag inte insåg då var att jag själv blev sjukare av att umgås med såna människor. Men det har jag insett nu och just därför har jag rensat en del människor från mitt liv, då de endast tänker på sig själva och drar ner mig i skiten. Det jag har förstått med åren, med erfarenhet är att jag inte kan TVINGA fram en viss känsla... Jag kan till exempel inte exakt veta hur en person mår eller vad den känner för mig bara för att jag VILL veta. Sånt går inte att tvinga fram. Men finns det en känsla där redan, så kan man lyssna till den. Känns den känslan osäkert, så betyder det inte alltid att det jag känner just då är sant. Men känner jag det starkt eller känns det säkert, så har jag oftast rätt. Men försöker man tvinga fram den så kan en falsk känsla uppstå, alltså så kan det bli fel. Jag kan alltså både vilseleda mig själv och andra, men mest mig själv om jag inte är ärlig och öppen mot mig själv och försöker tvinga fram att se/känna något som jag kanske inte redan ser/känner just då. Så jag har lärt mig att acceptera mig själv och den här gåvan. Nästa steg är att jag ska kunna kontrollera den här gåvan ännu mer genom att själv bli mer stabil & bli hel inom mig själv. Jag måste alltså börja må bättre och ta hand om mig själv.

 

Jag kan alltså inte ta tag i det i egna händer, utan ta det som det kommer, skydda mig själv från negativ energi genom att stänga ute sånt och träna på att bli balanserad. För att bli balanserad måste jag göra det är inte har gjort: Äta regelbundet, motionera mer, ta hand om mig själv och mitt liv. De gångerna jag har tagit hand om mig själv och inte slarvat så mycket så har jag mått mycket bättre, jag har helt klart kunnat stänga ute negativ energi mycket bättre då jag kan behålla min harmoni och balans inom mig. Samtidigt som min gåva blir stabilare, jag blandar alltså inte ihop mina känslor med andras, utan då är jag som sagt i balans. Jag är mer klar alltså och kan mycket lättare urskilja vad som är sant och vad som är osäkert/falskt. Så bara på grund av min gåva (då jag älskar den och värdesätter den, jag älskar att kunna hjälpa människor) bara det motiverar mig att vara mer rädd om mig själv och kunna göra det jag kan för att må bättre och vara mer balanserad. 

 

Detta blev ett LÅNGT inlägg men jag kände att jag behövde verkligen blogga av mig, dela med andra om min gåva, samt påminna mig själv om mina starka sidor och svagheter. Men nu så ska jag gå, jag känner att jag har bloggat mer än gott & väl :) . Ni får ha det så bra och sköt om er. Puss och kram! /Tanya

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tanya - Onsdag 20 mars 22:57

Hej hej alla! Jag har haft fullt upp dem senaste dagarna. Varit med en tjejkompis i söndags, samt drog till kyrkan den dagen. I måndags var jag med bästa vännen hela dagen och kvällen. Igår träffade jag min gamla pastor och fikade, kom hem och vilade...

Av Tanya - Lördag 6 jan 05:44

Hej hej! Jag kände för att göra ett litet inlägg. Det jag har i tankarna och på hjärtat är en kille. En utav mina killkompisar för att vara mer specifik. Jag tänker på året 2023, som var. Vi har kommit närmare varandra, tack Jesus för det! (Ja jag gi...

Av Tanya - 31 december 2023 23:03

Hej. Jag tänkte att jag skriver ett andra och sista inlägg för det här året. Jag är hemma hos min lillasyster, hennes sambo är med. Lilla bebis Léon som nu sover, mamma och min systers hund Charlie!   . Jag har tänkt på att ta mer hälsosamma val näst...

Av Tanya - 31 december 2023 05:42

Hej hej! Jag bara känner att jag vill blogga innan året 2024 är officiellt här! Jag har aldrig förut (vad jag kan komma ihåg) varit ett helt år utan att blogga förut, så jag vill ha ett blogginlägg nu till 2023 som är kvar!   Så, hur har mitt år vari...

Av Tanya - 24 november 2022 04:27

Hejsan, nu skriver jag från mitt hjärta. Jag känner sorg just nu. Vart tog mina krisnta vänner vägen? Tyvärr så lever jag för mycket utifrån känslolivet nu snarare än från Guds ande, där det finns glädje och frid att hämta. Istället så känner jag und...

Presentation


Jag Älskar Jesus! :)

Gästbok

Fråga mig

16 besvarade frågor

Omröstning

Tycker du att min blogg är intressant?
 Ja, jätte intressant!
 Ja, den är intressant.
 Ganska intressant.
 Helt okej.
 Nja, sådär.
 Inte riktigt...
 Nej.
 Nej, det är inte riktigt min stil.
 Nej, den är tråkig.
 Nej, den är ganska tråkig.
 Nej, den är jätte tråkig.

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards